fredag 14 februari 2014

Bolagen och inköpskurser



Nedan kommer jag presentera och motivera hur och varför jag valt bolagen som portföljen består av. Jag visar även den högsta respektive lägsta kursnivå jag köpt in mig på. Då jag som tidigare nämnt köper nya andelar i något av bolagen varje månad oavsett börsläge skiljer dessa kurserna sig ofta åt ganska markant. Gemensamt är dock att jag över tiden får rimliga genomsnittliga anskaffningsvärden och därmed bra yield on cost.

Axfood:
Ett stabilt bolag som kontinuerligt delar ut bra med pengar. Jag vill ha exponering mot detaljhandeln med fokus på mat och livsmedel och då kändes Axfood som ett bra val. Gillar även det stora ägandet av Axel Johnson Gruppen som i sin tur ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.
Högsta
339,1
Lägsta
233,4
GAV
277,4

Hennes & Mauritz:
Ett givet val i min svenska utdelningsportfölj. In princip av samma anledningar som Axfood, vill ha exponering mot den marknaden och gillandet av ägarstrukturen.
Högsta
279,4
Lägsta
221
GAV
244,7

Holmen:
Ska jag nu ha en svensk portfölj måste jag givetvis ha med lite skog och papper och då känner jag att Holmen passar bra. God utdelningshistorik vilket jag tror och hoppas på kommer fortsätta framöver.
Högsta
197,5
Lägsta
180,3
GAV
191,5

Industrivärden:
Ett av fyra investmentbolag som jag väljer då jag indirekt får en drös kvalitetsbolag med mycket exponering mot verkstad vilket känns bra. Genom att äga exempelvis Sandvik och Volvo indirekt via Industrivärden blir det inte lika många affärer vilket sänker courtagekostnaderna i längden.
Högsta
118,5
Lägsta
112
GAV
116,6

Investor:
Samma anledning som Industrivärden. Jag gillar deras innehav och dem delar dessutom ut bra med pengar. Att få in lite Wallenberg känns dessutom betryggande i det långa loppet.
Högsta
211.4
Lägsta
117,9
GAV
149,8

Kinnevik:
Har många intressanta bolag som ger mig mer exponering mot media och online. Ägarfamiljen och goda utdelningar är två anledningar som gör att Kinnevik får en plats. Är lite av en krydda i den annars stabila portföljen.
Högsta
300,4
Lägsta
124
GAV
152,8

NCC:
Mitt mest cykliska bolag som jag tycker känns stabila med goda framtidsutsikter. Har delat ut väldigt mycket pengar tidigare vilket jag hoppas man kan fortsätta göra. Att dem är verksamma över hela Norden ger mig en skön exponering inte bara mot Sverige, utan även mot våra nordiska grannländer.
Högsta
199,6
Lägsta
120,4
GAV
148,3

Ratos:
Det fjärde investmentbolaget, gillar ägarfamiljen och utdelningshistoriken. Att Ratos endast har onoterade innehav ser jag som positivt, jag anser att chansen är större att dem hittar guldkorn än att jag själv skulle göra det.
Högsta
64,5
Lägsta
51,5
GAV
59,1

4 kommentarer:

  1. Tycker att portföljen ser bra ut och taktiken med investmentbolagen är klockren vilket gör att man kan hålla nere antal bolag i portföljen. Personligen tycker jag att courtaget blir lite väl dyrt om jag skulle handla för 1500 kr vilket gör att jag personligen försöker handla varannan månad nu istället. Kommer garanterat att följa din resa och lägger in bloggen bland favoriterna. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Då jag handlar för 7 kr på avanza mini blir det trots den låga köpesumman inte så högt courtage rent procentuellt. Tack så mycket, ska kika in din blogg!

      Radera
  2. En vettig portfölj och ska bli intressant att följa. Hur gör du när alla är för dyra? Antar att du väntar tills någon av aktierna går ner till en vettig nivå. Likaså hur bestämmer du minimum och max gränser?

    Håller med projektframtid om courtaget. Gör du 12 köp om året med 30000 så betalar du 1.56% av insättningen i courtage. Så du har i stort sett en ganska dyr riktad fond. O andra sidan eftersom utdelningen ökar så kan du sätta in mer varje år. Men första åren åren kan det vara vettigt att inte investera lika ofta för mindre kostnader. Blir det mindre investerat över året blir courtageandelen ännu större. Spiltan aktiefond investmentbolag kanske är av intresse med både låg avgift och inget courtage.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag var kanske något otydligt, men kurserna som står som högsta/lägsta är på vilka kurser jag hittils HAR köpt som varit högst/lägst.

      Radera